Tid:

Båten

SolögaI som var vår dröm

och

drömmen om Solöga II

Vi for ner till Göteborg, den 13Maj på min födelsedag och tittade på en skönhet, som vi genast döpte till "Solöga" och hon blev vår.

Välkomstkommitén stod vid Stenbryggan och hjälpte till med sjösättningen vid stenbryggan, när vi kom hem med lastbilstrailern, för vidarefärd till Trebohamn.

Vi var fullt förberedda, då vi båda hade skepparexamen, Mats har t.om kustskepparn, men han blev degraderad till I:e gast.

Första sommaren fick hon gå i hemmavattnet Storsjön, där hon gjorde succé var vi än kom. Sjökorten var genomgångna, för bästa rutter. Det var en solig och fin sommar, med många glada minnen.

Som när vi satt i en fin vassvik, solen var på nergång, ett metspö i handen och radion var inrattad på VM i fotboll.

Sverige vann mot Brasilien och "vi" blev världsmästare. Några änder kvackade och vi tjoade, så det ekade över hela Storsjön.

Eller när vi var på Afterbeach i Årsunda. Mina gastar hade gjort fast tamparna i bryggan, när vi blev påkörd bakifrån av en lätt svajig, halvnaken kis i en träbåt. Han hade glömt göra fast tampen i båten, när han kastade ankaret. (Trots att det kan låta som en skröna, är det här faktiskt sant!)

Vi for i durk allihop i vår båt, men det klarade sig ändå utan minsta skavank. Det blev sen, en mycket trevlig kväll med rockmusik i goda vänners lag.

Betänk, när vi på måndagmorgon fick läsa i dagstidningen, att en ung man i en träbåt hade "parkerat" sin båt i sovrummet, i en stuga i Storsjön. Han hade missat att gå igenom vid Bångs och kört med full fart in i nästa vik istället. Frun i huset, vaknade med båten på huvudkudden och en halvnaken karl vid fotändan...vilket uppvaknande, va?

Det var samme badpojke som tränat på oss, tidigare på kvällen och halvnaken sedan sprungit omkring, med en flaska i högsta hugg.

Eller när vi efter en trevlig kväll på Västerfjärden går igenom vid Bångs, anropar vakten för broöppning, men inget svar, trots att vi ringde och tryckte på Broöppning, både länge och väl.

Igenom måste vi, för bara några timmar senare skulle vi börja arbeta. Vi plockade bort och "cabbade" ner allt som gick. Sen tryckte och drog vi oss igenom, med båten skrapande i bron. Om det varit 1cm högre vattenstånd, hade vi blivit kvar där, under bron tills vakten vaknat på morgonen. Ha ha...

Och vet ni....Min kära har liksom den ovanan att tappa saker i vattnet, såsom några skruvmejslar, ett solcellsfäste och inte nog med det, ett däck, som suttit fäst i bryggan, på platsen vi övertog. Det hade suttit där i femtielva år, men första gången han hoppade ombord, sköt han i från båten, med foten, då damp däcket, 3 m ner på botten...Där låg det bra, tyckte han? Och satte dit en mer marin stötdämpning. För att inte tala om, de 3-4 båtshakar han slängde i sjön.

Jag köpte en osänkbar teleskåpbåtshake, som han använde till att kolla djupmätarens riktighet med en gång, vid Limön. Men när han sedan skulle dra ihop den, hade vattnet gjort att packningen svällt och den sköts iväg, 10 meter över en brygga och innan han, hann springa bort och hämta överdelen där, sjönk den med!!!!!!!!

Därav.....

Hade våra vänner väldigt roligt inför min käras födelsedag. De tillverkade en båtshake av kork.

Året därpå gjorde vi oss klar för att köra "Solöga" till havet, där hon placerades i Fliskärshamnen, grannar med en segelbåt - Ballad och motoryacht Nimbus - 26:a.

.....

....

En av de första långresorna gick ner till Stockholms Skärgård och Sandhamn. Det var PokerRace-helg och proppfullt vid bryggorna, men vi fann en plats inträngd i en kil mellan bryggorna, längt in.

Ingen av de större båtarna hade vågat sig in där. Och de små båtarna fick bara lägga sig utanpå en annan båt.

Men, med tungan rätt i mun, navigerade jag in Solöga där.

Överallt ombord på de andra båtarna, som jag passerade, stod det folk och alla spanade in oss och sa - det går aldrig och - låter han kärringen köra båten etc.

Men utan missöden landade vi på den plats ingen vågat ta (trots att käringen körde)....och folk började applådera..(forts följer.........)

......

Nu går vi omkring i drömmar om Solöga II, (Suneye II) som ska vara en ca 42-46 fots HallbergRassy eller liknande, utrustad för havssegling av större mått... först medelhavet, sen...... drömmar,drömmar.

Vi läser allt vi kommer över och köper saker som är bra att ha, om man tänker sig ut på stora haven.